Høytlesing
Høytlesing
- Høytlesing med innlevelse
Er du en som ofte leser for barn, pleier du sikkert å bruke ulike metoder selv om du ikke har tenkt så nøye over det. Å lese med innlevelse er å bruke dynamikk i stemmen. Du kan bruke ulike styrkegrader i stemmen fra skriking og buldring til hvisking og du kan bruke grov stemme og pipestemme osv. alt ettersom hva teksten krever. Behersker du litt ulike dialekter kan de brukes for å gi rollefigurene ulik karakter og lettere holde dem fra hverandre.
- Høytlesing med samtale- / skrive- / tegnestopp
For den voksne som bare leser for barnet eller barnebarnet sitt, er det kanskje unaturlig å stoppe for å skrive eller tegne. Men prøv deg fram med å stoppe litt før du blar om i boka, og still enkle spørsmål som: Hva tror du kommer til å hende nå? Hva ville du gjort? Har du noen gang tenkt over hva vi får av sola, været, havet ...? Lærere, speiderledere ol. har sikkert mye erfaringer med flere typer stopp underveis.
- Høytlesing med refleksjonssamtale i etterkant
Spørsmålene du stiller barnet bør være åpne og oppmuntre til tenkning og engasjement. Du kan spørre om hva det tror karakterene føler og tenker, hvorfor de gjør som de gjør, hvordan hendelsene får dem til å tenke, og hva de lærer underveis. Du kan stille spørsmål om både karakterer, handling, språk, illustrasjoner og tematikk i tillegg til hva de selv tror de ville følt, gjort og sagt.
- Høytlesing med bildevisning til på lerret. Du finner forslag til bilder på nettsida.
Skriv inn tekst her