Skolehage
Dyrking / skolehage
Dyrking og skolehage som metode har svært mye positivt ved seg. Overordnet handler det om å forene praksis med teori for dyp, varig og meningsfull læring, samt forståelse for mange elementers sammenheng. Skolehage kan gi en konkret og sanselig inngang til temaene i Den sultne jenta og gullnøkkelen. Barna ser med egne øyne hvordan mat blir til, fra jord til bord. Ved å få tilført teori, kan de forstå samspillet mellom bl.a. jord, vann, sollys og varme, ulike arter i miljøet og tid. Gjennom praktisk arbeid med å så, vanne, stelle og høste, kan de forstå at det ikke er likegyldig hvordan de selv samspiller med naturen. Hva skjer f.eks. når vi glemmer å vanne eller ikke planter i en jord som evner å lagre vann over lang tid? Aktiviteten gir også rom for undring og refleksjon: Hva trenger et frø for å vokse? Hva skjer nede i jordsmonnet? Hvordan ser livet der ut? Kan vi se de små vesenene gjennom førstørrelsesglass? Hva betyr det at det er mange meitemarker der, eller ingen? Skal vi telle? Regne ut antall per dm3?
I tillegg blir skolehagen noe vi har felles og som kan kulminere i en kjempehyggelig høstfest. Til slutt fikk også vi rein, frisk, kortreist, næringstett mat!