Storyline
Storyline er en tverrfaglig og elevaktiv læringsmetode der undervisningen bygges rundt en rammefortelling. I vårt tilfelle danner barneboka rammene for fortellingen som så kan bygges ut og ta nye veier. Elevene videreutvikler innholdet i historien gjennom spørsmål, utforskning og kreative uttrykk. Læreren introduserer temaet ved å stille åpne spørsmål og veileder prosessen videre i et strukturert forløp.
Metoden kan ha følgende oppbygning:
Innledning og rammefortelling
Elevene får en situasjon å forholde seg til. Her kan utgangspunktet tas i Poella og menneskeflokken hun møter. Utfordringen er at de alle er sultne og trenger rein, frisk, kortreist og næringstett mat fordi de vet det er viktig for helsa.
KarakterbyggingElevene skaper egne roller eller figurer som de følger gjennom forløpet. Poellas / flokkens møte med sol, luft, hav, landjord osv. kan være fagsløyfer som gi anledning til å lage nye roller for akkurat dette kapittelet.
Hendelser og utfordringerHistorien utvikles gjennom episoder og spørsmål som læreren planlegger. I boka er hvert nytt møte med et element, en hendelse som skaper store og små spørsmål.
Elevene undersøker, diskuterer og produsererulike former for materiale (tekster, modeller, rollespill m.m.). Episodene i boka utnyttes til dypdykk. Her undersøker barna hva de globale systemene bidrar med for at vi mennesker skal kunne leve.
Faglig fordypningUnderveis kobles episodene til ulike fag og fagplanmål
Avslutning og refleksjonStorylinen avsluttes med en felles presentasjon, visning eller seremoni. I dette tilfellet i tilknytning til et felles måltid med økologisk mat kanskje? Elevene reflekterer over hva de har lært.