Møte med Planeten
Kryssord-oppgave til Planeten: Må tas vare på for at planeten skal være god å leve på for både mennesker og dyr
Tilbake til infosida Tur info og forberedelser

Les først om møtet med Lufta side 8 i boka Den sultne jenta og gullnøkkelen.
Spørsmål

Gruppa eller familien som er på Poella-tur, danner lag og trekker tall-lapper etter tur fra disse spørsmålene (1 poeng for akseptert svar (riktig / godt / treffende / logisk ...):
- Hva heter «barna» til planeten i boka om Poella?
- Hvem av dem tilhører du?
- Hvordan henger du sammen med planter, dyr og luft
- Tenk deg følgende: I et lite vann bor det 20 fisker eller 10 fiske-foreldrepar. Hvert par får 100 barn på et år og vi later som at ingen dør. Hvor mange flere har det blitt til sammen på et år? Så kommer det fiskere og fisker opp 1000 fisker. Hva skjer med bestanden (mengden fisk) da? Er den i balanse? Men hvis fiskerne finner ut at de skal fiske opp 1010, hva skjer med bestanden da? Og neste år fisker de 250. I dag tar vi i Norge så mye fra planeten at det måtte ha vært 3,6 planeter hvis den skulle opprettholdt balansen sin. Hva tror du skjer med planeten til slutt hvis vi tar mer enn planeten klarer å skaffe tilbake?
- Hva trenger en planet for å ha det bra?
- Tenk deg at du ser jorda langt ute fra verdensrommet. Hva legger du merke til? Hva ser vakkert ut? Hva ville du ønske å beskytte?
- Ligg på bakken og legg hånden over hjertet. Kjenn slagene dine – og tenk at inne i planeten slår kanskje også et slags «hjerte». Hva banker planet-hjertet for, tror du?
- Har du noen gang vært glad i noe i naturen – et sted, et dyr, et tre? Fortell!
- Hvis du kunne gi planeten en gave, hva ville det vært?
Lek og aktivitet

*Alle lager en «sammenheng-lenke»: Finn fem ting som henger sammen (f.eks. sol – tre – eple – deg – meitemark). Lag en sirkel av tingene ved å legge dem i en ring på bakken med pinner mellom. Forklar hva pinnen står for, altså hva som binder tingene sammen på kryss og tvers.
*Plukk opp én ting fra bakken (et blad, en kongle). Skriv eller tegn alt den henger sammen med. Hvem er den barn av? Hvem kommer og spiser den? Hvem spiser denne igjen og avfallet fra denne igjen? osv. Lag en fortelling av dette og fortell de som er med!
*Lag en hinderløype med stasjoner som representerer ulike deler av planeten:
– Fjell (klatre over en stein)
– Hav (hoppe over en stokk)
– Ørken (gå sakte over sand/jord)
– Skog (gå mellom trær og late som du er et dyr)
Lage kjede
Én begynner med å si noe naturen gir oss, f.eks. «Naturen gir oss luft!»
Neste sier: «Luft gir trær det de trenger for å puste!»
Neste: «Trær gir oss frukt!»
Fortsett å knytte ting sammen i en lang kjede. Hvor mange klarer dere?
Planethilsen:
Stå i ring og lat som dere er kontinenter (landområder) på en jordklode. Send en bevegelse (bølge, hopp, dans) rundt hele planeten. Se hvor fort (eller sakte) den kommer tilbake.
*Refleksjon / familietanke:
«Jorda er ikke bare der vi bor. Vi er en del av den. Det vi gjør med den, gjør vi også med oss selv.»
Informasjon

Jorda er en levende planet – den eneste vi vet om som har liv. Den hadde hav, luft, jord, varme og vann – alt i balanse. Nå trenger den at vi hjelper den tilbake til bedre balanse.
Alt henger sammen: Når trær i regnskogen kuttes, påvirkes lufta vi puster. Når havene varmes opp, påvirkes været her hos oss.
Planeten vår, Jorda, består av flere komponenter som alle er essensielle for at du kan leve og alt annet liv. Disse inkluderer:
- Atmosfæren, som gir beskyttelse og er nødvendig for pusting
- Hydrosfæren, som omfatter alle vannforekomster på planeten
- Litosfæren, som er den faste jordskorpen og mantelen
- Biosfæren, som er det området hvor liv eksisterer.
- Solsystemet. Jorda er påvirket av sola og andre himmellegemer.