Utdanning
Et godt utdanningssystem er nøkkel til egen helse og bærekraftig utvikling!
Denne delen av menneskenes livskvalitet
skal sikre inkluderende, rettferdig og god utdanning av høy kvalitet for alle. Utdanning er en fellesbetegnelse for all læring av ferdigheter og kunnskaper. I dagligtale refererer utdanning i hovedsak til læring i grunnskole, videregående skole, fagskole, høgskole og universitet. Dette er å redusere utdanningsbegrepet siden læring og danning foregår overalt og hele tida.

Vekstøkonomien har skapt problemet og forverrer det
- ser barn og unge som objekter som skal tilføres læring, de umyndiggjøres
- betrakter læring som nærmest "ei pakke" som kan overføres til hodene deres
- betrakter læring som individuell
- betrakter læring som noe som kan bygges stein for stein
- har skilt skolen fra resten av samfunnet
- har et innhold som først og fremst skal sosialisere barn og unge til mainstream tenkning og tjene det samfunnssystemet vi har nå
- har skilt teori fra praksis og gitt teori høyest status
- vektlegger evner til å lære mer enn samspillet som foregår i læringssituasjonen
Smultringøkonomi endrer formålet
- prioritere investering i utdanning globalt slik at alle barn får tilgang til gratis utdanning
- Skape skoler som er sosialt inkluderende og helsefremmende for alle uavhengig av kjønn, bakgrunn eller bosted.
- La skolen ha nær kontakt med samfunnet og læring knyttes til reelle samfunns-utfordringer
- Knytte teoretisk læring til praksis så læringsaktivitetene oppleves meningsfulle
- Myndiggjøre barn og unge. De får valgmuligheter og opplever mestring
- Støtte og styrke lærere, slik at de har de ressursene og den opplæringen de trenger for å lykkes.
- Gjør teknologi og digital læring tilgjengelig for elever i alle deler av verden, og brukes med omhu
- Tilpasse utdanning til samtidas utfordringer. I dag betyr det reelle bidrag til bærekraftige samfunn.
- Gi barn i kriseområder rask tilgang til utdanning
Utdanning betyr rett til å få gå på skole og at skolen har god kvalitet. Det betyr at den er bra på alle måter. Den er bra både for helsa og den er slik at alle trives og lærer der. Utdanning er i dag grunnleggende for å kunne delta i samfunnet.
Problemet er at skolesystemet ikke er godt nok. Det umyndiggjør barn og unge. Teori er atskilt fra praksis og teoretisk læring er gitt høyest status. Alle får ikke alle utdanning selv om de har rett til det. I dag er det 258 millioner barn, 1 av 5, som ikke får gå på skole. (Kilde Oxfam)
For at alle skal trives og blomstre på skolen, må vi ha det godt der sammen. Vi må lære noe vi har bruk for å kunne ikke bare senere i livet, men underveis i skolegangen. Læring må knyttes til praktiske erfaringer og vi må ha lyst til å lære og føle at vi klarer alene eller med litt støtte. Lærerne og skolen kan ikke greie det alene. Foreldre og hele samfunnet må hjelpe til.
Bli med oss i arbeidet for et globalt utdanningssystem som gir alle muligheten til å lykkes!